fredag 11. april 2014

London dag 4

Hallo bloggeeen!

 

Som alle de andre morgenene startet vi dagen med undergrunn og rulletrapp. I dag ble det litt ekstra av det fordi stasjonen vi skulle bytte bane på hadde bestemt seg for å ikke være stopp for banen vi skulle skifte til. En liten omvei men vi kom oss fram bare bittelitt over tida. Tate Modern var møtepunkt og hovedfokus Richard Hamilton.


Richard Hamilton var en av de første og største popkunstnerne. Hans verk Just what is it that makes today's homes so different, so appealing? regnes av mange som det første pop art verket. Hamilton definerte pop art i et brev til Alison og Peter Smithson, han skrev som følger:

Popular
Transient
Expendable
Low cost
Mass produced
Young
Witty
Sexy
Gimmicky
Glamorous
Big business


I denne utstillingen fikk vi samme oppgave som første dag på Tate Britain, vi skulle velge et verk og forklare hvorfor vi valgte det. Det var dessverre ikke lov til å ta bilder i denne utstillingen så i dag får det duge med en god gammeldags liste!

Tone - I'm dreaming of a black Christmas 1971
Ida - Beatles White Album cover og collage, Swingeing London 1967 poster
Sandra - Soft Pink Landscape 1980
Pål - Epiphany 1964
Amanda - Langan's 1976
Ella - Lobby 1987
Marja - Self-portrait 05.3.81 + 3 til selvportrett, alle foto med maling på, 1980-1981
Ingjerd - Polaroid Portrait vol 1-4

Vi brukte ganske nøyaktig tre timer inne i Hamiltons utstilling, tiden gikk så utrolig fort.


Etter en god lunsj på Tate gikk vi inn i utstillinga Transformed Visions hvor tema var kunst etter andre verdenskrig. 


Vårt første møte var skulpturen Shepherd of the Landes fra 1951 av Germaine Richier, med et ekspressivt abstrakt formspråk.



Thomas Hirschhorn Candelabra with Heads 2006


Alberto Giacometti Man pointing 1947


Francis Bacon Seated Figure 1961


Ella ledet oss ganske tilfeldig inn i en liten kinosal hvor det vistes et veldig inspirerende intervju av Gerhard Richter. Intervjuer er Nicholas Serota, Tates direktør. Intervjuet er vel verdt å se!


"In the exhibition you have sculptures, it's unusual for a painter to make objects, why did you make them?"

"Why not, it came to me and I said I'm allowed to do this, paintings are different, paintings are flat, paintings show what isn't there."



Gerhard Richter Cage (1) - (6) 2006


"So these large abstracts, how do you know when they are finished?"

"When nothing disturbs me, and I have no idea what to do or what I could add or destroy."




Gerhard Richter Cage (1) - (6) (en av de seks bildene i verket) 2006


Roni Horn Thicket No. 1 1989-90


Glenn Ligon Untitled 2006


Lorna Simpson Five Day Forecast 1991


Vi gikk videre til utstillinga Structure and Clarity


Piet Mondrian Composition C (No. III) with Red, Yellow and Blue 1935


Svein forteller om Theosofi og moderne kunst.


Pablo Picasso Bust of a Woman 1909


Dan Flavin "monument" for V. Tatlin 1975


Dan Flavin Untitled 1987

Siste utstilling for dagen (og ekskursjonen) var Poetry and Dream. Her må vi bare ærlig innrømme at vi ikke fikk med oss særlig mye. Men åtte timer på Tate Modern er sikkert nok for å kortslutte de fleste hjerner. Jeg tror ikke noen av oss egentlig hadde lyst til å avslutte likevel.



Jannis Kounellis Untitled 1979



Disse originale propagandaplakatene viste idealene i Sovjetunionen og den Russiske revolusjonen.


Pål


Barkley L. Hendricks Family Jules: NNN (No Naked Niggahs) 1974
Siste verk for dagen valgte Svein "for å få opp appetitten" før felles middag. 


Vi vandret ved elven til vi fant en restaurant med okay priser. Vi endte opp på TAS restaurant, en tyrkisk anatolisk restaurant. Utrolig god mat, og veldig god service! Anbefales på det sterkeste!


Sandra og Ella


Ida og Svein


Pål og hans "pide"


Etter en lang dag på Tate Modern og en veldig hyggelig fellesmiddag dro noen av oss hjem til hotellet, mens majoriteten gikk ut på pub. Det var en kjempefin avslutning på en veldig spennende ekskursjon!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar