tirsdag 12. november 2013

Tanker om ekskursjonen



Hvilke forventninger hadde du før ekskursjonen? 
Pål: At det blir intenst og lange dager. Mye info, men spennende. Så for meg at etter turen ville jeg ha et annet syn på Roma, Italia og Europa generelt. En annen forståelse for vår historie.
Amanda: Mye gåing, mye informasjon og veldig slitsomt.
Ingjerd: At vi skulle lære mye og få mye informasjon. Se Roma på en ny måte og bli bedre på fagterminologien.
Marja: Jeg forventet at det skulle bli en intens tur, at vi skulle få sette teorien i praksis og få en dypere forståelse av faget. 
Mari: Jeg forventet at det skulle bli lærerikt og spennende. 
Hege: Jeg forventet at dere skulle utvikle dere faglig, bli flinkere til fagterminologi og at dere skulle bli mere entusiastiske i møte med kunstverk. 

Høydepunkt arkitektur?
Pål: St.Ivo og Silvester-kapellet.
Amanda: Veldig interessant å se St.Peters Basilika, den var mest spesiell av alt vi så.
Ingjerd: San Carlo alle Quattro Fontane, både interiørt og eksteriørt. Et annet høydepunkt var Sant Andrea in Quirinale, hadde det som arbeidskrav og har studert bilder av kirken nøye. Det var en helt annen opplevelse å se den i virkeligheten. 
Marja: Innsiden av San Carlo alle Quattro Fontane er helt fantastisk og veldig overveldende. Kuppelen er utrolig vakker. Det var også veldig stort å få komme opp i kuppelen i St. Peters Basilika.
Mari: St. Ivo og kuppelen i St.Peters Basilika, overveldende!
Hege: Veldig fint å være nesten helt alene i Il Tempietto, og for en gangs skyld også fint å være i St.Peters Basilika. Vi fikk se den i sin egentlige bruk, uten så mange turister.

Høydepunkt billedkunst?
Pål: Caravaggio's bilder i Santa Maria del Popolo
Amanda: Jonas av Rafael og Habakuk og engelen av Bernini i Santa Maria del Popolo.
Ingjerd: Barberinis triumf i Palazzo Barberini, å ligge der å se opp på takmaleriet var en fantastisk opplevelse.
Marja: Samme som Ingjerd. Barberini's triumf var først ganske rotete å se på, men når vi la oss ned på ryggen og fikk servert en tolkning og forklaring på hver del av takmaleriet ble det veldig spennende. Caravaggios "Narcisissus" var også et høydepunkt, jeg hadde ikke sett det før.
Mari: Caravaggio's bilder i Palazzo Barberini, spesielt Judith og Holoferne, også Peters korsfestelse og Sauls omvendelse i St. Maria del Popolo.
Hege: Palazzo Barberini, artig at tredje etage var åpen.

Hva er ditt grøt-øyeblikk?
Pål: Ara Pacis, hadde så vondt i ryggen og i hodet.
Amanda: Hele oppholdet tilsammen er et stort grøt-øyeblikk, jeg klarer ikke skille dagene fra hverandre.
Ingjerd: Når vi så på Caravaggio i Palazzo Barberini, jeg var så tørst.
Marja: Ara Pacis, fikk ikke med meg noe som helst.
Mari: Når vi skulle tolke Kleopatra bildet i Palazzo Spada.
Hege: Ai, jeg har mange! I dag på instituttet når teknologien sviktet meg!

Har ekskursjonen gitt deg mersmak på faget/kunsthistorie?
Pål: Både og, det var veldig interessant men kanskje ikke min retning.
Amanda: Ja, interessant å putte teorien i praksis.
Ingjerd: Ja, absolutt gitt mersmak! Har vært litt lei av lesning, så ekskursjon har vært en stor opptur! Det har gjort meg mer motivert til å lese nå som jeg vet hvordan jeg skal bruke kunnskapen. Gleder meg til neste semester!
Marja: Ja! Ekskursjonen har motivert meg veldig til å tilegne meg mer kunnskap, og jeg gleder meg til fortsettelsen av bacheloren. 
Mari: Ja absolutt! Ekskursjonen har gitt meg motivasjon til å lese mer og lære mer!

Blir du å reise tilbake til Roma?
Pål: Ja det må jeg, har ikke vært oppe i kuppelen på St.Peters Basilika. Har også lovet lillesøsteren min å ta henne med til Roma.
Amanda: Ja, men om en stund. Mange andre byer å besøke!
Ingjerd: Ja!
Marja: Ja, jeg skal tilbake. Jeg har lovet å guide foreldrene mine!
Mari: Ja, jeg skal ta to emner her på det Norske Instituttet i Roma i neste semester.



Noen ekstra spørsmål til Hege: 

Hva synes du at vi har vært flinkest til?
Veldig flink til å stille opp til riktig tid. Dere har også vært veldig flinke til å ikke klage når dere har hatt vonde ben, eller vært kalde og trøtte. Dere har gjort gode miner til slett spill.

Hva synes du at vi har vært dårligst til?
Dere har vært dårligst til å til å selv ta initiativet til å beskrive.

Når la du merke til at alle var engasjerte?
Jeg la merke til at dere var engasjerte flere ganger, men et eksempel er Cerasi-kapellet i Santa Maria del Popolo. 

Når la du merke til at vi falt av lasset?
Ara Pacis. Da var det kollektivt system overload.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar